“Elke winst- en verliesrekening begint met omzet”

Onlangs interviewden wij Jo Warnier, die als commercieel adviseur aan Tripolis Business Support verbonden is en onze klanten adviseert en begeleidt in het realiseren van hun commerciële doelstellingen. Hieronder het interview.

Jo, wat is jouw relatie met Tripolis Business Support?
“Mijn relatie met Rob dateert van 2002 toen wij beiden bij Ernst & Young (nu EY) werkten. Rob was partner en ik was business developer en vanaf dag één was er een goede click. Toen Rob 15 jaar geleden Tripolis startte, ben ik hem altijd blijven volgen en we dronken regelmatig een bakkie koffie. Ik denk dat wij dezelfde filosofie hanteren: de klant oprecht willen helpen. Als het onze klanten goed gaat, gaat het ons vanzelf ook goed en dat is waar wij het voor doen.
Daarnaast geloof ik dat financieel advies en commercieel advies hand in hand moeten gaan. Met hart voor de klant en hard op de cijfers!
Onze huidige samenwerking is echter nog pril en moet nog verder groeien, maar de eerste resultaten van onze gezamenlijke advisering werpen hun vruchten af en de klant vaart er baat bij.”

Wat zijn nu precies jouw activiteiten?
“Als je naar mijn LinkedIn profiel kijkt, dan staat daar Business Development | Connecting Businesses | Commercieel strateeg | Sales coach | Interim manager. Dat zijn precies de activiteiten ,die als een rode draad door mijn 34-jarige loopbaan lopen. Ik help ondernemingen om commercieel succesvoller te worden en focus mij vooral op het verkoopproces, waar vaak nog heel veel te verbeteren is.”

Welk soort klant is voor jou interessant?
“Eigenlijk elk type klant. In elke branche of fase waarin het bedrijf zich bevindt, is omzet de eerste regel op de winst- en verliesrekening. Het begint dus bij winstgevende omzet. Ik begeleid regelmatig start-ups waarbij wij starten met het ontwikkelen van een consistent, winstgevend en haalbaar business- en verdienmodel. Ook de scale-ups, dus ondernemingen die kunnen opschalen met nieuwe of innovatieve ideeën of producten, help ik om de ideeën van de tekentafel te krijgen en actief hun markt te gaan benaderen. Vaak zie ik dat bedrijven te lang op het ‘gouden ei’ blijven broeden en plannen blijven maken voordat zij de boer op gaan. Maar een plan zonder uitvoering is een droom. Ik help dus om hun droom te verwezenlijken.
Kortom, ondernemingen die op commercieel vlak een duwtje in de rug kunnen gebruiken, zijn voor mij interessant.”

Waar mogen klanten jou wakker voor maken?
“Ik zou liegen als ik zou zeggen “voor alles”, want dat is niet zo, maar als er een goed idee boven komt drijven, waar de klant enthousiast over is, moet deze vooral snel contact zoeken. Dan kijken wij gestructureerd of er “muziek in zit”. Niet geschoten, is altijd mis.”

Heb je nog één goede tip?
“Wel honderden, maar die zijn niet voor elke situatie bruikbaar. Misschien helpen de volgende 3 tips een beetje:
1. Verkoop jouw toegevoegde waarde, niet jouw product. Denk in oplossingen voor jouw klant en wat jij hierin op kunt lossen. Hoe uniek ben jij?
2. Wil je nieuwe ideeën toetsen? Stap dan uit jouw dagelijkse routine. Probeer niet tussen de soep en de aardappelen door innovatief te worden. Dat gaat niet lukken. Het is geen bijzaak.
3. Weet je het niet meer? Bel Tripolis Business Support.”

Wil jij eens vrijblijvend met Jo sparren over jouw groeikansen? Neem contact met ons op. Wij helpen graag verder.

Geef een reactie